Klub motokrosu v Šenkviciach funguje už 47 rokov a počas jeho existencie sa na rýchlej, dostatočne širokej a bezpečnej trati predstavili stovky špičkových európskych, československých a slovenských motokrosárov. V pamäti priaznivcov motokrosu zo Slovenska, Česka, Rakúska a Maďarska nadlho zostali najmä vydarené majstrovstvá Európy v triede do 125 ccm (13. - 14. mája 2000), ktoré sledovalo takmer 15-tisíc milovníkov tohto adrenalínového športu.
Samozrejme história motoristického športu pod Malými Karpatmi ponúka aj ďalšie udalosti a množstvo mien, ktoré sú v nej zaznamenané. Rodný list motokrosu v Šenkviciach sa začal písať na hodovú nedeľu v septembri 1962, v tom čase Malých Čaníkovciach - na Cerovských výmoľoch. Klub pod vedením Štefana Ifčica (prvý predseda) zorganizoval premiérové preteky pod názvom Propagačný motokros. Malokarpatská päťtisícová obec je odvtedy známa kvalitným vínom a zo športu okrem futbalu a pozemného hokeja najmä motokrosom.
Prehľad rozvoja motokrosu v Šenkviciach za 40 rokov ponúkla na slovenské pomery ojedinelá 150-stránková publikácia s 95 fotografiami. Autorsky sa na jej vzniku podieľali Kamil Somorovský aj ďalší členovia klubu a pri krste v roku 2002 ju netradične pokropili benzínom a posypali hlinou z Cerovských výmoľov, z bývalej tehelne a kolesami Kawasaki 65 ccm po nej prešiel vtedy najmladší šenkvický talent, 11-ročný Filip Klamo. Dnes už túto publikáciu nájdete len v súkromných zbierkach fanúšikov šenkvického motokrosu.
História motokrosu v Šenkviciach
Šenkvice patria medzi málo slovenských obcí, v ktorých okrem "tradičného" futbalu zapustil korene aj motokros. Jeho históriu začala písať na začiatku šesťdesiatich rokov minulého storočia skupinka nadšencov, ktorí sa podieľali na prípravách motokrosových pretekov v neďalekom Vištuku. V roku 1962 založili Automotoklub v ŠENKVICIACH a začali v cerovskej doline za pomoci mnohých najmä mladých priaznivcov motokrosu budovať trať, ktorá sa podarila. Prvé motokrosové preteky, ktoré nazvali Propagačné sa uskutočnili v septembri 1962 v kubatúrach do 175, 250 a 500 ccm. Miestny automotoklub na nich reprezentovali bratia Štefan, František, Miroslav Zmajkovičovci a Jozef Koláth. Po úspešnom začiatku následne zorganizovali šenkvickí nadšenci v roku 1963 majstrovstvá Západoslovenského kraja. V rokoch 1964 a 1966 sa po skúsenostiach organizovali už majstrovstvá Slovenska. Najväčším úspechom pre funkcionárov bola sezóna 1967, kedy ÚV Zväzarmu so sídlom v Prahe pridelil na 8. mája šenkvickému Auto-motoklubu organizovanie majstrovstiev M-SSR v kubatúre do 250 ccm.
Okrem vyžšie spomínaných pretekárov sa aktívne podieľali na organizácii podujatia aj ostatní vtedajší členovia AMK a organizačného kolektívu: Silvester Dugovič, Jaroslav Krajčovič, Ing. Ján Zmajkovič, Štefan Belko, Milan Sklár, Vincent Slovák, Vít Kukumberg, Filip Chobot a ďalší. Prvým predsedom šenkvického automotoklubu sa stal Ing. Štefan Ifčič.
Ďalšia etapa šenkvického motokrosu začala po takmer trojročnej odmlke v organizovaní motokrosových podujatí v Šenkviciach, keď sa miestnym nadšencom, Vincentovi Lackovi, Jozefovi Manekovi, Vladimírovi Novákovi, Viliamovi Červenkovi, Jaroslavovi Machovi, Jaroslavovi Krajčovičovi a Vincentovi Slovákovi podarilo obnoviť činnosť automotoklubu. Netrvalo dlho a už 5. júla 1970 sa uskutočnili na cerovských výmoľoch Majstrovstvá Západoslovenského kraja v kubatúrach 50, 250 a 500 ccm. V rokoch 1970 -1971 bol predsedom klubu Jaroslav Mach.
V roku 1974 získal automotoklub pozemok v priestoroch starej tehelne po skončení jej prevádzky. Veľká jama po ťažbe bola ideálnym miestom pre vznik motokrosovej trate a ďalších potrebných priestorov a objektov. Bolo však potrebných nespočetne veľa brigádnických hodín, než sa začali črtať obrysy novej trate. Kolektív aktívnych a oddaných priaznivcov motokrosu: Jozef Manek, manželia Eva a Jozef Nemčovičovci, Štefan Mihály, Jozef Gičinský, Viliam Červenka, Vít Kukumberg, Filip Chobot, vtedajší jazdci a iní pod vedením predsedu automotoklubu Vincenta Lacka dokázali takmer nemožné. Ing. Vincent Lacko, ktorý prevzal predsednícku taktovku po Štefanovi Ifčičovi bol predsedom v rokoch 1974-1977. AMK mal bohatú, ale i pomerne kvalitnú základňu jazdcov. ako vtedy boli Vladimír Novák, Jozef Bilčík, Stanislav Antala, Michal Mravec, Gustav Turanský, Peter Riman, Peter Hornáček, Peter Juran, Ladislav Miškovič, ich trénerom bol Jozef Manek.